torsdag 4 juni 2009

Bostadsbyte i hönsgården

Ja, nu har vi verkligen försökt med tuppen Rafael men han vet inte sitt eget bästa! Eller så vill han flytta tillbaka till alla de andra hönorna. Han kanske inte nöjer sig med en...
Han fortsätter gala trots mörkläggning och nu har vi bestämt att han får flytta tillbaka till Hönsgubben i Falkenberg och till sina andra söta brun-prickiga hönor.

Rakel ska istället få sällskap av en blå dvärgkochin höna (från Sonja Bååth) med kycklingar. De kommer om ungefär två veckor. De ska inte bo i hönshuset än, de ska få bo i vår nya kycklingbur (som ännu bara är på planeringsstadiet..). Håll tummarna att det är några hönor också, och inte bara tuppar.. Kycklingarna kommer att bli blåa eller svarta.

Obs, de blåa är egentligen skitsnyggt gråa, men det heter blåa bland hönsfolk.

Så nu satsar vi på bara hönor ett tag, åtminstone tills grannarna vant sig ordentligt. Kanske får Rafael flytta tillbaka någon gång, vem vet? Han är en mycket härlig tupp.

Jag bara ÄLSKAR att ha hönor! Det känns så hemtrevligt och jag blir alldeles lugn när jag tänker på dem. (om man nu glömmer för ett ögonblick att Rakel kanske är jättesjuk).. Jag vill bara vara hemma och kackla med mina hönorna hela helgen...och hela veckorna...Rensa i rabatterna, fika under äppelträdet och titta på hönorna.

Inga kommentarer:


Min man & jag

En tidig höstdag i bokskogen

En tidig höstdag i bokskogen